چهارشنبه, ۱۹ آذر ۱۳۹۹ ۲۱:۲۳ ۲۹۷۴
طبقه بندی: اخبار داخلی
چچ

ایران، رتبه دوم در تولید مقالات «معماری سازمانی»

مدیرفنی آزمایشگاه معماری سازمانی دانشگاه شهید بهشتی معتقد است که با وجود رتبه دوم علمی ایران در بین کشورهای جهان از حیث معماری سازمانی، شاهد بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود در کشور نیستیم.

ایران، رتبه دوم در تولید مقالات «معماری سازمانی»

امیر مهجوریان مدیرفنی آزمایشگاه معماری سازمانی دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با خبرگزاری مهر اظهار داشت: نتایج پژوهش جدیدی که توسط دو صاحب‌نظر معماری سازمانی (سینت‌لویی و لاپالمی) روی ۲۵۷ مقاله انگلیسی‌زبان ژورنال مرتبط با معماری سازمانی منتشر شده، بیانگر جایگاه ارزشمند کشور (رتبه دوم در دنیا) در تولیدات دانش بنیان معماری از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۸ است.

وی گفت: نتایج این بررسی نشان دهنده پتانسیل های بالایی در کشور است که اگر روی آن سرمایه گذاری مناسبی انجام شود، با اتکا به توانمندی صاحب‌نظران داخلی و ظرفیت‌سازی انجام شده طی دو دهه اخیر، می توان سهم ارزشمندی از بازار خدمات و محصولات معماری سازمانی در دنیا به دست آورد که این فرصت علاوه بر مزایای اقتصادی، از جنبه حضور جهانی در این صنعت راهبردی و چند رشته ای نیز حائز اهمیت است.

وی افزود: در این پژوهش بین المللی ۲۰ کشور اول دنیا در تولید مقالات ژورنال معماری سازمانی معرفی شده اند که سه کشور اول به ترتیب شامل آمریکا، ایران و استرالیا می شوند. با وجود اینکه همه شواهد نشان می دهد ظرفیت سازی ارزشمندی در زمینه دانش معماری سازمانی در دانشگاهها و صنایع انجام شده است اما همچنان پتانسیل نهفته این حوزه نیازمند اقدامات جدی برای حضور در بازارهای جهانی و کسب دستاوردهای صنعتی و تجاری است.

وی با بیان اینکه قدمت تجارب معماری سازمانی در کشور به بیش از دو دهه می رسد گفت: در این مدت علاوه بر دانشگاهها که پیشرو ظرفیت سازی علمی و تربیت نیروی انسانی بوده اند، در صنعت و دولت نیز کارهای متعددی به انجام رسیده است که از جمله می توان به تدوین چارچوب ملی معماری سازمانی ایران به همراه مدل های مرجع ملی، به عنوان مرجع فنی بالادستی و اجرای نزدیک به ۱۰۰ پروژه و طرح معماری سازمانی، در دستگاههای دولتی و شرکتهای خصوصی اشاره کرد. همچنین تاسیس و تجهیز چندین آزمایشگاه معماری سازمانی در کشور با حمایت دولت و برگزاری همایش سالانه معماری سازمانی از جمله کارهای ارزشمند سالهای اخیر بوده است. البته در زمینه اثربخشی نتایج معماری در کشور و کسب دستاوردهای تجاری بین المللی، کمبودهایی وجود داشته که امید است با اتخاذ تمهیدات مناسب توسط ذینفعان موضوع، موانع برطرف شود. علاوه براین، از پیش‌نیازهای بنیادین برای به‌کارگیری اثربخشی نظام معماری در کشور، لزوم تغییر پارادایم از تفکر غیرسیستمی و فردمحور به تفکر سیستم‌محور مبتنی بر چارچوب‌ها و به‌روش‌ها است. همچنین به کارگیری موثر چارچوب ها، استانداردها و به‌روشها در هر حوزه متاثر از عواملی همچون بلوغ سازمانی، شرایط محیطی مساعد و نظام اقتصادی رقابتی و برنامه محور است و کشورهای صنعتی و اقتصادهای سرویس گرا و رقابتی، به مراتب زمینه مساعدتری برای پیاده سازی و استقرار به‌روش‌های معماری سازمانی یا سایر به‌روشهای مدیریتی فناوری دارند.

منبع:
آدرس کوتاه شده: