چچ

گزارشی از وبینار «داستان موفقیت معماری سازمانی در تویوتا»

در تاریخ ۲۳ جولای ۲۰۲۴ (دوم مرداد ۱۴۰۳) وبیناری با عنوان

Toyota drives business value with Enterprise Architecture

از سوی شرکت Bizzdesign برگزار شد. در این وبینار ابتدا آقای Jan Jaap Elskamp از مدیران ارشد شرکت بیزدیزاین، رویکرد این شرکت را برای طراحی و ارائه نقشه راه توسعه معماری سازمانی برای مشتریان شرکت را به‌کوتاهی تشریح کرد و در ادامه آقای Shafi Ahmed مدیر معماری سازمانی Toyota Europe (شاخه اروپایی گروه خودروسازی تویوتا) ضمن معرفی شرکت خود و چالش‌ها و مشکلات این شرکت، به بیان رویکرد و نتایج استفاده از معماری سازمانی در شرکت تویوتا پرداخت.

گروه صنعتی Toyota Europe مجموعه‌ای است از ۸ کارخانه تولید خودرو، ۲۸ شرکت فروش و خدمات، شرکت‌های همکار و واحدهای ستادی پشتیبان گروه که در پهنه اروپا پراکنده‌اند. این گروه از بیش از 360 نرم‌افزار کاربردی برای اتوماسیون و مدیریت عملیات کسب‌وکاری خود استفاده می‌کنند که تعدد، تنوع و کثرت ارتباطات آن‌ها پیچیدگی‌های زیادی را در نگهداری و توسعه سبد برنامه‌های کاربردی گروه ایجاد کرده است. آقای Shafi Ahmed به تشریح رویکرد گروه Toyota Europe برای ایجاد و توسعه قابلیت EAM پرداخت و استفاده همزمان از دو رویکرد پائین به بالا (مستندسازی و مدل‌سازی معماری برنامه‌های کاربردی با زبان ArchiMate) در مدت ۵/۱ سال و رویکرد مکمل بالا به پائین (برنامه‌ریزی قابلیت‌مبنا CBP و تدوین معماری کسب‌وکار) را در مدت ۶ ماه، از مشخصه‌های اصلی این رویکرد برشمرد. هم‌چنین ایجاد و استقرار کمیته‌های مرور معماری (Architecture Review Board) و مرور راهکار (Solution Review Board)، در کنار استفاده از یک مخزن معماری متمرکز و بهره‌گیری از MVP ها و رویکرد توسعه تدریجی معماری، به پذیرش قابلیت معماری سازمانی در سطح مدیریت ارشد و بدنه اجرایی گروه کمک کرده است.

OG برای نگارش نسخه 10 چارچوب TOGAF را باید همانا چابکی دانست. در طول سال­های اخیر این مؤسسه تلاش کرده بود با انتشار انواع White paperها و برگزاری انواع سمینارها، روی­کرد چابک در TOGAF را تشریح و به نوعی آن را تکمیل نماید. اما در تألیف جدید نسخه منتشرشده TOGAF، این موضوع از ابتدا مورد توجه TOG قرار داشته و آثار آن را در انتشار Applying the ADM using Agile Sprints یا Enabling Enterprise Agility و هم چنین اصلاحاتی که در جای جای متن TOGAF اعمال شده، مشاهده نمود که مهم­ترین آن حذف فلش­های جهت­نما در چرخه ADM و افزودن واژه Amend به عبارت Create Architecture Document Description می باشد.

تأکید بیشتر بر مرجعیت ADM به جای استفاده مستقیم از آن به عنوان یک مدل فرآیندی برای به­کارگیری در چرخه­های معماری سازمانی و مدیریت تغییرات در سازمان بیش از نسخه­های قبلی TOGAF مورد توجه TOG قرار گرفته است. این روی­کرد را می توان در استفاده از سایر بخش های TOGAF نیز تا حدی مشاهده نمود. بدین ترتیب می توان ادعا نمود سبک های مختلف انجام معماری با توجه به نحوه استفاده TOGAF وجود دارد. این مفهوم در نسخه 10 چارچوب TOGAF به عنوان Architecture Styles شناخته می شود.

ارتقای راهنماهای ارائه شده در زمینه توسعه و استقرار قابلیت سازمانی از دیگر مشخصه های نسخه دهم این چارچوب به شمار می رود. ارائه الگویی برای خدمات این قابلیت در بخش Enterprise Architecture Services و همچنین راهنمای ملموس و عملی پیاده سازی این قابلیت در Leader’s Guide to Establishing and Evolving an EA Capability این نکته را عیان می­سازد که TOG به خوبی نیازمندی­های سازمان­ها در این حوزه را شناسایی و با تجمیع تجارب موفق، راهکار عملی خود در این حوزه را ارائه نموده است.

تسهیل استفاده از مفهوم Enterprise continuum با معرفی تکنیک Architecture Abstraction؛ این تکنیک به روش ساده­ای، نحوه صورت­بندی مسائل معماری، از کل به جز را مطرح می کند. با حرکت از کلیات به جزئیات، معمار از فضای مسئله (که در Enterprise continuumمورد توجه نیست) به راه حل می­رسد.

توجه به مفاهیم نوین حوزه مدیریت دیتا؛ در فاز C از چرخه ADM، به معماران توصیه شده است به انواع ساختارهای داده­ای توجه داشته باشند. این ساختارهای داده­ای شامل انواع داده­های مانا (که به­طور سنتی مورد توجه معماران بوده است)، در حال پردازش، در حال حرکت (transit) و باز می­شود. در کنار این مفاهیم، توجه به مفهوم Boundaryless Information Flow در Integrated Information Infrastructure و یا مدیریت داده های پایه در Customer Master Data Management نیز نشان دهنده توجه به جای TOG به مقوله داده در کسب وکارهای نوین دارد.

فیلم ضبظ شده این وبینار از طریق Bizzdesign.com در دسترس است.

آدرس کوتاه شده: