چچ

ارتباط معماری سازمانی با «تحول دیجیتال» چیست؟

تحول دیجیتال عنوان عامی است که به مجموعه‌ای از تحولات کسب‌وکاری مبتنی بر فرصت‌های فناورانه، مانند هوش مصنوعی، رایانش ابری، رایانش همراه و سایر روندهای نوآورانه‌ فنی اطلاق می‌شود. هر چند تعاریف متعددی از تحول دیجیتال ارائه شده، ولی معمولاً تغییر بنیادین در مدل کسب‌وکار یک سازمان، تجربه مشتریان و ذی‌نفعان آن سازمان، فرآیندهای داخلی سازمان، و یا مجموعه‌ای از این عوامل را در برمی‌گیرد.

مانند هر تغییر اساسی، تحول دیجیتال هم باید متکی به مجموعه‌ای از نقشه‌ها (Blueprints) و برنامه‌ها (Plans) برای هدایت و راهبری موثر تغییرات باشد. این نقشه‌ها و برنامه‌ها باید توسط معماری سازمانی تامین گردد.

بر خلاف تصوری که در برخی سازمان‌ها شایع است، معماری سازمانی و تحول دیجیتال دو روند یا رویکرد رقیب نیستند، بلکه دو موضوع مکمل و هم‌افزا هستند که پرداختن به یکی بدون توجه به دیگری ممکن نیست. نتایج مطالعات متعددی هم‌بستگی قوی بین سطح بلوغ قابلیت معماری سازمانی و میزان توفیق سازمان در پیاده‌سازی تحول دیجیتال را نشان می‌دهد.

میزگرد آنلاین «معماری سازمانی و تحول دیجیتال» را ببینید.

آدرس کوتاه شده: