چچ

دستاوردهای کوتاه مدت و بلند مدت معماری سازمانی

معماری سازمانی فقط در خصوص ایجاد پایگاه دانش کسب‌و­کار و فناوری اطلاعات نیست.

بلکه فراتر از آن، در مورد دستاورد‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت است، جایی که معماران سازمان در انتخاب اولویت‌های استراتژیک، و بعد از آن در مورد کمک به ایجاد دانشی که موردنظر تیم­‌های چابک است نیز مشارکت می‌کنند.

دستاوردهای کوتاه مدت

در گذشته، معماران سازمان بیشتر بر معماری فناوری اطلاعات (برنامه‌ها/سیستم‌ها، داده‌ها و زیرساخت‌ها) تمرکز می‌کردند. اما در حال حاضر، در راستای ایجاد تأثیر بیشتر بر سازمان، بر معماری کسب­‌و­کار تمرکز بیشتری دارند.

اجرای درست معماری کسب­‌و­کار بسیار دشوار است. کسب موفقیت­‌های فوری در معماری کسب­‌وکار در یک موقعیت برد-برد و ایجاد حرکت از آنجا ضروری است. معماران سازمان باید معماری کسب­‌وکار را در یک حوزه حداقلی شروع کنند. پس از موفقیت در هر حوزه، باید بقیه پایگاه دانش سازمان خود را با هدف بهره‌­برداری شکل دهند و آن را در یک ابزار نرم­‌افزاری مشترک بین معماری کسب‌­وکار و سازمان برای استفاده مجدد و به اشتراک­‌گذاری در آینده نگهداری کنند.

رسیدن به دستاوردهای فوری به طور ایده­‌آل به 3 شرط زیر نیاز دارد:

داشتن یک حامی، که شما را می شناسد و به شما اعتماد می کند و نسبت به ایده‌های جدید پذیرا است. از حامیانی که تمایل دارند بر وضعیت موجود، تفکر کوتاه مدت، محدوده‌ مشخص و یا تفکر راه‌حلی در مقابل تفکر کسب‌وکاری تمرکز کنند، اجتناب کنید.

حداقل مقدار برای محتوای معماری کسب و کار مورد نیاز است، در ابتدای کار، تنها با چند جریان ارزش و قابلیت کسب‌وکاری شروع کنید. از شروع با تحول در سطح سازمانی خودداری کنید، زیرا این امر مستلزم زمان زیاد و مجموعه‌ای از نقشه­‌های قابلیت و جریان­‌های ارزش کسب‌­وکاری تاییدشده و همچنین دانش در مورد حوزه­‌های مختلف و نگاشت بین حوزه­‌ای است.

با قدم­های کوچک شروع کنید، فرصتی را انتخاب کنید که می‌تواند به سرعت انجام شود و در عین حال به اندازه کافی برای نشان دادن ارزش معماری کسب­‌و­کار تأثیرگذار باشد.

ادامه مطلب

(این یادداشت، ترجمه‌­ای است از پست منتشرشده در وبلاگ biz-architect.com که در تاریخ سپتامبر 2022 نوشته شده است.)

ترجمه: مژده محمدنیا

آدرس کوتاه شده: