دستاوردهای کوتاه مدت و بلند مدت معماری سازمانی
معماری سازمانی فقط در خصوص ایجاد پایگاه دانش کسبوکار و فناوری اطلاعات نیست.
بلکه فراتر از آن، در مورد دستاوردهای کوتاهمدت و بلندمدت است، جایی که معماران سازمان در انتخاب اولویتهای استراتژیک، و بعد از آن در مورد کمک به ایجاد دانشی که موردنظر تیمهای چابک است نیز مشارکت میکنند.
دستاوردهای کوتاه مدت
در گذشته، معماران سازمان بیشتر بر معماری فناوری اطلاعات (برنامهها/سیستمها، دادهها و زیرساختها) تمرکز میکردند. اما در حال حاضر، در راستای ایجاد تأثیر بیشتر بر سازمان، بر معماری کسبوکار تمرکز بیشتری دارند.
اجرای درست معماری کسبوکار بسیار دشوار است. کسب موفقیتهای فوری در معماری کسبوکار در یک موقعیت برد-برد و ایجاد حرکت از آنجا ضروری است. معماران سازمان باید معماری کسبوکار را در یک حوزه حداقلی شروع کنند. پس از موفقیت در هر حوزه، باید بقیه پایگاه دانش سازمان خود را با هدف بهرهبرداری شکل دهند و آن را در یک ابزار نرمافزاری مشترک بین معماری کسبوکار و سازمان برای استفاده مجدد و به اشتراکگذاری در آینده نگهداری کنند.
رسیدن به دستاوردهای فوری به طور ایدهآل به 3 شرط زیر نیاز دارد:
داشتن یک حامی، که شما را می شناسد و به شما اعتماد می کند و نسبت به ایدههای جدید پذیرا است. از حامیانی که تمایل دارند بر وضعیت موجود، تفکر کوتاه مدت، محدوده مشخص و یا تفکر راهحلی در مقابل تفکر کسبوکاری تمرکز کنند، اجتناب کنید.
حداقل مقدار برای محتوای معماری کسب و کار مورد نیاز است، در ابتدای کار، تنها با چند جریان ارزش و قابلیت کسبوکاری شروع کنید. از شروع با تحول در سطح سازمانی خودداری کنید، زیرا این امر مستلزم زمان زیاد و مجموعهای از نقشههای قابلیت و جریانهای ارزش کسبوکاری تاییدشده و همچنین دانش در مورد حوزههای مختلف و نگاشت بین حوزهای است.
با قدمهای کوچک شروع کنید، فرصتی را انتخاب کنید که میتواند به سرعت انجام شود و در عین حال به اندازه کافی برای نشان دادن ارزش معماری کسبوکار تأثیرگذار باشد.
ادامه مطلب
(این یادداشت، ترجمهای است از پست منتشرشده در وبلاگ biz-architect.com که در تاریخ سپتامبر 2022 نوشته شده است.)
ترجمه: مژده محمدنیا